Dobborító gumilemezek
A szállítószalagok fontos elemei a dobok/hengerek (továbbiakban:dobok), melyek lehetnek hajtó, fordító és terelő funkciót ellátóak. A dobok-elsősorban a hajtó- palástjainak borításai nagy mértékben meghatározzák a szállítóhevederek (gumi, műanyag, stb.) szükséges szilárdságát a bennük ébredő erőknek való megfelelőség miatt.
A melléklet az 1.sz. táblázat jól szemlélteti a különféle dobborításokat és azok előnyeit.
Míg a hajtódobok esetében a borítások céljai a lehető legnagyobb súrlódási tényező elérése a dob palástja és a heveder hajtott oldala között, valamint a hajtódob palástfelületének a körülményekhez képest a legoptimálisabb tisztántartása és az esetlegesen, a dob palástja és a heveder hajtott oldala közé kerülendő víz, vagy vizes anyag elvezetése, addig a fordító és terelő dobok palást-borításának elsődlegesen a szállított és lepergő anyag által okozott feltapadás megelőző, illetve környezetkímélő, zajhatás csökkentő és öntisztító hatást elérő célja van. A dobborítás támogatja a korrózió elleni védelmet is.
Nagyon egyszerűen egy összehasonlítás:
- A száraz acél felületű hajtódob annyit tud, mint a nedves gumifelületű.
- A száraz gumiborítású hajtódob annyit tud, mint a vizes kerámia-gumifelületű borítás.
A dob borítások rögzítési módjai:
- mechanikus rögzítéssel,
- hideg ragasztásos technológiával.
- meleg vulkanizálásos technológiával.
Amennyiben a dobok ”bombírozottak”, vagy a központos vezetésre alkalmas hornyokkal/nútokkal lettek kialakítva, úgy azok a heveder centrális vezetésében is részt vesznek.
A szállítószalagok fontos elemei a dobok/hengerek (továbbiakban:dobok), melyek
lehetnek hajtó, fordító és terelő funkciót ellátóak. A dobok-elsősorban a hajtó- palástjainak
borításai nagy mértékben meghatározzák a szállítóhevederek (gumi, műanyag, stb.)
szükségesek szilárdságát a bennük ébredő erőknek való megfelelőség miatt.
Míg a hajtódobok esetében a céljai a lehető legnagyobb súrlódási tényező elérése a dob
palástja és a heveder hajtott oldala között, valamint a hajtódob palástfelületének a körülményekhez
képest a legoptimálisabb tisztántartása és az esetlegesen a dob palástja és a heveder hajtott oldala
közé kerülendő víz, vagy vizes anyag elvezetése, addig a fordító és terelő dobok palást-borításának
elsődlegesen a szállított és lepergő anyag által okozott feltapadás megelőző, illetve környezetkímélő,
zajhatás csökkentő és öntisztító hatást elérő célja van.
A dob borítások rögzítési módjai:
- mechanikus rögzítéssel
- hideg ragasztásos technológiával
- meleg vulkanizálásos technológiával
Amennyiben a dobok „”bombírozottak”, vagy a központos vezetésre alkalmas hornyokkal/nútokkal lettek kialakítva, úgy a heveder centrális vezetésében is részt vesznek.